Fanowskie FAQ

Pytania oraz dyskusja na temat Tactics i jego zasad.
Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Fanowskie FAQ

Postautor: Uther » 02 paź 2019, 22:30

Na ostatnim turnieju w czasie rozmów przy papierosku i w czasie przerw, parokrotnie padł temat pewnych drobnych problemów w oficjalnych zasadach. Zwykle są to małe rzeczy ale bez oficjalnej klaryfikacji ciężko jest ustalić co twórcy mieli na myśli.

Wychodzę więc z propozycją zebrania jak największej ilości pytań nadających się do fanowskiego FAQ oraz do zebrania zasad których zrozumienie stanowi problem dla wielu graczy (np widzenie przez okna budynku o które wiecznie pojawiają się pytania) i opisanie ich w jaśniejszy sposób.

Pytania i odpowiedzi znajdują się w poście poniżej

Zasady do których warto poprawić opis:
1. Prowadzenie Line of sight poprzez okna i drzwi budynków (potrzebne wyraźne diagramy)
2. Poruszanie się pojazdów Large i Huge (potrzebne wyraźne diagramy)
3. Klarowniejsze opisy wsiadania i wysiadania z pojazdów (potrzebne wyraźne diagramy)
4. Specjalne zasady IJN i Mythos - rzeczy takie jak zasady działania Siarki znalazłem opisane w broszurce do ich starterów oraz Operacji Hellgate, ale skoro zasady mają być za free to warto aby każdy miał dostęp takze do pełnych opisów cech takich jak Phosphorous czy Mythos Creature


Czekam na wasze pomysły :)
Ostatnio zmieniony 24 paź 2019, 21:16 przez Uther, łącznie zmieniany 1 raz.

Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: Uther » 08 paź 2019, 19:45

Po dzisiejszej sesji pytań i odpowiedzi z Markiem i Olivierem udało mi sie zabrać poniższe informacje. Jeśli macie inne pytania dotyczące zasad, na które nie udało sie wam znaleźć odpowiedzi w podreczniku to śmiało dopisujcie je poniżej :)

Tym kolorem zaznaczyłem nowe pytania które pojawiły się od ostatniego update'u
Tym kolorem zaznaczyłem pytania które dopiero oczekują odpowiedzi, klaryfikacji lub potwierdzenia obecnej interpretacji

Helikoptery
Q: Czy stojąc na polu pod wrogim pojazdem latającym mogę zablokować pasażerom pojazdu możliwość wysiadania?
→ Tak – Wysiadając z Aircraftu liczymy ruch zaczynając od podstawki Helikoptera który jest ruchem 1
Q: Ile akcji zajmuje wsiadanie?
→ Wsiadanie nie jest akcją per se. Każda akcja ruchu która zakończy się na polu zajmowanym przez Helikopter lub w zasięgu 1 może zostać zadeklarowana jako wsiadanie do pojazdu
Q: Czy pojazdy i piechota wsiadają i wysiadają tak samo?
→ Tak. Pojazdy i piechotę obejmują te same zasady dotyczące wsiadania i wysiadania
Q: Według zasad połowa maksymalnej liczby pasażerów może strzelać z burty pojazdu transportowego. Czy w takim razie z pojazdu z cechą Passengers (6) może strzelić cały 3 osobowy (6/2=3) oddział ciężkiej piechoty?
→ Tak, mogą. Traktujemy to RAW 6 miejsc więc 3 żołnierzy strzela z 1 strony niezależnie od ich rozmiarów.
Q: Jak należy rozdzielić strzały w przypadku bardziej pojemnych pojazdów jak Flying Bannana z Passengers (18) gdzie podział będzie się odbywał między kilkoma oddziałami wewnątrz pojazdu.
→ Także RAW, nie ważny jest rozkład pasażerów względem oddziałów w jakich się znajdują. Jedyne ograniczenie to to, że z Flying Banana strzelić moze maksymalnie 9ciu pasażerów.
Q: Czy jednostka mająca 3 akcje (np Red Yana z oddziałem) moze wysiąść z pojazdu, strzelić i wsiąść spowrotem?
→ Nie ponieważ wykonałaby wtedy dwie niezależne akcje ruchu

Szarże
Q: Czy można szarżować z wnętrza pojazdu lub helikoptera?
→ Tak, wysiadasz robiąc ‘march move’ który jest częścią szarży
Q: Czy na potrzeby ochrony przed reactive fire mogę wykonać ruch w miejscu? i.e. zasięg szarży to 5 pól ale pierwsze dwa punkty ruchu stoje w miejscu aby skończyć Move (i nie pozwolić na reakcję) i dopiero potem wyskakuję z za zasłony? Czy raczej wtedy ruch będzie liczony przez pierwsze dwa pola i jedynie nadmiarowy ruch z marszu przepada?
→ Najpierw liczymy ruch i musi być wykonany jakkolwiek, aby w opisanej sytuacji ominąć ryzyko wystarczy wyjść za 1 i cofnać się za 1 aby move 2 skonczyc ukrytym

Mythos
Q: Czy Mythos Creatures mogą przemieszczać się przez wraki oraz Anti-Tank traps?
→ Mythos Creatures chodzące po ziemii jak np Avatar of Nyaralthotep mogą przechodzić przez wraki bo są traktowane jak walker, ale nie mogą przechodzić przez Anti-Tank Traps. Latające Mythos Creatures jak np Avatar of Cthulhu poruszają się zgodnie z zasadami jednostek latających
Q: Czy Mythos Creatures mogą stawać na wrakach oraz Anti-Tank traps
→ Mythos Creatures chodzące po ziemii jak np Avatar of Nyaralthotep nie mogą zatrzymywać się na Anti-Tank Traps bo są traktowane jak pojazd naziemny. Latające Mythos Creatures jak np Avatar of Cthulhu poruszają się zgodnie z zasadą Flying (str. 150) więc mogą przelecieć przez pole z dowolną przeszkodą ale nie mogą się na niej zatrzymać.
Q: Czy latające Mythos Creatures jak np Avatar of Cthulhu mogą dzielić pole z jednostką wroga na zasadach pojazdu latającego?
Nie. Możliwość zatrzymania się na tym samym polu co przeszkoda lub jednostka wroga mają tylko pojazdy latające (mające samolocik w miejscu oznaczenia klasy pancerza). Avatar Cthulhu i Cthulhu Spawny to pojazdy naziemne z cechą Flying.
Q: Jak dokładnie działa skill Avatara Cthulhu Devour? Ile punktów życia mogę wyleczyć?
→ Umiejętność Devour pozwala na leczenie jednego punktu życia za każdy punkt obrażeń zadany w walce wręcz. Nie można w ten sposób wyleczyć się ponad swoja maksymalną pulę zdrowia. Wyleczyć można tylko tyle obrażeń ile punktów życia miał zaatakowany oddział, pojazd czy bohater.
np. Nawet jeśli zadałbym 12 obrażeń pięcioosobowemu oddziałowi to z racji na brak ujemnych punktów życia w grze, w praktyce zadałem jedynie 5 obrażeń - po jednym na członka oddziału - i tylko tyle mogę wyleczyć. W przypadku walki z pojazdem czy herosem adekwatnie możemy wyleczyć maksymalnie tyle punków ile życia ma dany heros ponieważ nie da się zadać więcej obrażeń niż ktoś ma życia.


Pojazdy długie na 3 pola
Q: Jak pojazdy Large z zasadą Trailer wchodzą na planszę w 1szej turze (i.e. Fire Scarab/ Euphrates Crocodile)
→ Jeśli mają mniej niż 3 ruchu w move to muszą zrobić Marsz
Q:Zasada Trailer. Zasada mówi o tym że nie można celować z przyczepy, ale czy przyczepa moze być pełnoprawnym celem ataku?
→ Tak, zasada Trailer jest wyraźnie zapisana jako wyjątek. Można strzelić do przyczepy ale nie z przyczepy
Q: Jak przemieszczają sie pojazdy długie na 3 pola takie jak Fire Scarab i Euphrates Crocodile? Czy zawsze muszą zajmować trzy pola jedno za drugim czy też przyczepa moze zawinąć w kształt L
→ Musza się ciągnąć w linii prostej

Artyleria, Dym i Cover
Q: Czy strzelając z artylerii mierzymy LoS między oryginalnym celem strzału, a pozostałymi polami na potrzeby covera?
i.e czy strzelajac w pole przy narożniku budynku, oddział po przekątnej ma cover za narożnik? czy moze raczej pocisk spada z nieba i w każde pole udeża niezależnie?
→ Zgodnie z najnowszym FAQ w punkcie Artillery, sprawdzamy LoS od oryginalnego celu strzału (target point) i na jego podstawie sprawdzamy Cover. W opisanym przykładzie, oddział stojący za rogiem budynku względem Target Point otrzyma cover save
Q: Pytanie o tzw Pancerny Dym. Jak zadymione pola wpływają na strzał z artylerii? np. Jeśli strzelę w pole i zrzucę tam dym, a w następnej rundzie strzelę z artylerii w to samo pole w teorii z poprzedniego pytania mój pocisk nie zrani oddziału po przekątnej ze względu na to że dwa narożniki są zasłoniete względem oryginalnego celu strzału
→ Tak właśnie będzie. Jak w poprzednim pytaniu - zasłonięcie obu narożników, niezależnie od tego czy jest to Dym czy inna przeszkoda, uniemożliwia wyznaczenie LoS i w efekcie uniemożliwia zadanie obrażeń
Q: Czy rzucanie Dymu przez artylerię jest akcją ataku?
Zgodnie z wytycznymi od Oliviera, wystrzelenie dymu przez artylerię jest uważane za akcję ataku. W związku z brakiem jasności w opisie zasad dotyczących artylerii mamy się spodziewać poprawek w nadchodzących podręcznikach.
Q: Czy rzucanie poświęcenie dwóch akcji na rzucenie dymu działa jak Susstained Attack i daje możliwość przerzutu kości?
Tak, akcję rzucania dymu można Susstainować
Q: Czy artyleria może rzucić dym w dwa niezależne miejsca, strzelić i rzucić dym lub rzucić dym i strzelić?
Nie. To byłyby dwie akcje dymu co jest zabronione
Q: Czy jeśli bohater ma granat dymny jest przyłączony do oddziału który też ma granat dymny to taka jednostka może skorzystać z takiej akcji dwa razy?
Tak. Przy smoke na nowych kartach jest miejsce (kwadracik) zeby zaznaczyc czy sprzęt został zużyty. Przy skillach nie ma czegoś takiego bo to skill, a nie ekwipunek. Oliwier juz tłumaczył, że jest wtedy jak przy np Christophie i African Lionsach. Christoph ma własnego panzerfausta wiec sumarycznie oddział ma ich 6. Tak samo tutaj, heros ma jeden granat dymny a oddział ma drugi.


Plutony i rozpiski
Q: Jeśli w rozpisce mam jednostki pozwalające na złożenie Plutonu 1 albo Plutonu 2 to czy musze to deklarować przed turniejem czy moge to modyfikować co gre w zależności od potrzeb?
→ Musisz podjać decyzję przed każdą grą oddzielnie
Q: Czy musze zadeklarować kto jest pasażerem pojazdów przez przed pierwszym wystawieniem
→ Tak, deklarujemy pasażerów na samym początku gry przed rzutem na inicjatywę.

Oddział dowodzenia
Q: Czy akcją oficera Ammo Drop można przeładować amunicję w pojazdach latających?
→ Nie, akcja Ammo Drop działa tylko na jednostki naziemne. Obecnie nie ma sposobu na przeładowanie broni na pojazdach latających
Q: Czy akcją oficera Get Moving You Bunch of Monkeys mogę reaktywować pojazd latający?
→ Nie, akcja Get Moving... działa tylko na jednostki naziemne. Do reaktywowania pojazdów latających potrzebny jest skill Air Traffic Control
Q: Kto w Spetsnaz Command Squad pełni rolę mechanika?
→ Mechanikiem jest model z miotaczem ognia
Q: Czy Cultist Command Squad zawiera radiooperatora?
→ Nie, Oddział dowodzenia kultystów nie ma Radiooperatowa. Zamiast skilla Command Squad mają Cultist Command Squad i zgodnie z jego opisem wiemy, że w oddziale znajduje się Oficer, Mechanik, Medyk, których zdolności działają jedynie na ludzkie jednostki Mythosów. W squadzie znajduje się też dwóch kapłanów mogących stworzyć Psychic Choir, którego jedynym działaniem jest poszerzenie zasięgu mocy High Priesta (działają jak radio dla Rasputina). W związku z powyższym Cultist Command Squad może reaktywowac ludzkie jednostki jedynie na zasięgu 2.[/i]



Deployment
Q: Czy mając jednostki airborne mogę spaść w strefie wyjścia przeciwnika blokując wszystkie pola strefy, tak aby nie mógł wystawić żadnej jednostki bez umiejętności Trail Blazer?
Tak. Teoretycznie jest to możliwe choć w praktyce niemalże niemożliwe do wykonania
Q: VK Stash jest obiektem którego poza walkerami i pojazdami latającymi nie mogą przekroczyć inne jednostki. Czy mogę taką paletą zablokować punkt wyjścia przeciwnika ?
VK Stash musi być wystawiony w sąsiedztwie sojuszniczego oddziału. Jeśli jakieś oddziały stoją dostatecznie blisko (np Fallschirmjaegerzy lub pluton Koshki) to oczywiście mozemy tam wystawić paletę.


Gdzie szukać opisów umiejętności?
Każda zdolność widoczna na karcie czy w aplikacji ma tam jedynie skróconą wersję opisu jak dana zdolność działa. Jeśli chcecie mieć pewność musicie przeczytać pełen opis zdolności w podręczniku głównym.
Jeśli nie udało wam się znaleźć danej zdolności w podręczniku głównym to możliwe, że pojawił się dopiero później i pełen opis znajduje sie w jednym z dodatków:

Operation Kondor:
Airborne, Assault Vehicle, Flame Burst, Quick Recovery, Radar
Operation Hellgate:
Banzai!, Close Wounds, Cultist Command Squad, Dazzling Speed, Devour, Exalted, Explode, Field Hospital, Get Moving You Monster, High Priest, Improved Camouflage, Lesser Mythos Creatures, Mythos Creature, Phosphorus, Phosphorus Flame, Possessed, Psychic Choir, Psychic Scream, Psychic Vortex, Radiation, Rail Weapon, Range U, Smoke Grenades, Spores, Stealth Weapon, Veteran, Way of the Serpent
Paradise Lost:
Ammo Dump, Cheat Death (new version), Clean My Optics, Fanatical, Improved Camouflage, Juice it Up!, Master Deceiver, Master Deceiver, Poison Master, Rail Weapons, Scout (new version), Small Ammo Dump, Smoke Grenades, Squad Support Weapon: Heavy Machinegun, Stealth Weapon, Tactician

Pamiętajcie, że jeśli wpis o danej umiejętności się powtarza to możliwe że w nowej publikacji naniesiono poprawki, warto też sprawdzać oficjalne FAQ aby mieć pewność czy coś się w danej zdolności nie zmieniło.
Ostatnio zmieniony 04 gru 2019, 11:51 przez Uther, łącznie zmieniany 5 razy.

JaQbek
Awatar użytkownika
Marine
Posty: 500
Rejestracja: 28 lut 2016, 21:22

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: JaQbek » 08 paź 2019, 20:22

17.
Czy jest możliwość w jednej aktywacji artylerii użyć dymu, a potem zwykłego ataku ?
Podręcznik sugeruje, że rzucenie dymu nie jest traktowane jako atak. (to nie odpowiedź tylko moje wnioski)

18.
Czy mając jednostki airborne mogę zablokować punkty wyjścia przeciwnikowi tak aby nie mógł wystawić żadnej jednostki ?

19.
VK Stash jest obiektem którego poza walkerami i pojazdami latającymi nie mogą przekroczyć inne jednostki.
Czy mogę taką paletą zablokować punkt wyjścia przeciwnika ?
Bro, do you even blitz ?

balint
Awatar użytkownika
Marine
Posty: 429
Rejestracja: 12 sty 2017, 21:40

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: balint » 08 paź 2019, 21:24

dobra robota, zamykamy temat helikoptera i schodzenia piechotą

Graber
Untertoten
Posty: 60
Rejestracja: 26 sty 2019, 09:25
Lokalizacja: Katowice

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: Graber » 09 paź 2019, 00:07

TAKKkkkk.... Wiedziałem :twisted: :D 8-) :lol:

To jeszcze zmianę zasady Underbarrel Grenade Launcher poproszę. ;)

Co do avatara of cthulhu to dziwna sprawa, PRZELECIEĆ przez anty tank trap nie może ale przez budynki, rzeki i struktury już tak. :roll:

MirAss
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 28
Rejestracja: 15 kwie 2016, 00:09

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: MirAss » 09 paź 2019, 00:30

Graber, chyba wyciągasz błędne wnioski. Wyjaśnienie dotyczyło Mythos Creatures, a nie Mythos Creatures + Flying. Avatar of Nyarlathotep nie przejdzie przez Tank Trap, ale Avatar of Cthulhu będzie mógł nad nim przelecieć, zasada ignorowania terenu przy lataniu chyba tu nadal obowiązuje.
I have a million ideas. They all point to certain death.

Graber
Untertoten
Posty: 60
Rejestracja: 26 sty 2019, 09:25
Lokalizacja: Katowice

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: Graber » 09 paź 2019, 01:37

Masz racje co do Avatar of Nyarlathotep. Wydawało mi się że wszystkie potwory mają skill flying. Ale Uther pisząc Mythos Creatures miał chyba na myśli całą 4 (właściwie to jest ich 6) z dostępnych potworów, będącymi pojazdami, a nie tego jednego.

Marek L.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 1191
Rejestracja: 24 lut 2016, 17:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: Marek L. » 09 paź 2019, 17:36

Chodziło szczególnie o Avatara Cuthulhu. Nyarliego zablokuje z anti tank trap
Dust or Bust!

Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: Uther » 09 paź 2019, 20:47

@Graber chodziło o stwory z cechą Mythos Creature czyli Avatar Cthulhu i Spawny Cthulhu oraz Avatar Nyaralthotepa. Trzy z czterech latają :P
Poza wymienionymi mamy tylko Mi-Go które są Lesser Mythos Creature ale też latają :v
Wszystkie latające mogą przelecieć nad Anti Tank Trapem bo latają :P Jeśli z jakieś przyczyny nie mogłyby latać jak Nyaralthotep to dopiero wtedy robi się problem

btw co chcesz od Under-barrel Grenade Launcherów?

JaQbek
Awatar użytkownika
Marine
Posty: 500
Rejestracja: 28 lut 2016, 21:22

Re: Fanowskie FAQ

Postautor: JaQbek » 09 paź 2019, 21:18

Kwestia jest raczej tylko w dużych zwierzakach bo są pojazdami.
Pomniejsze pomioty to zwykła piechota i wszelkie takie tereny nie stanowią dla nich przeszkody ;)
Bro, do you even blitz ?


Wróć do „Zasady i dyskusja ogólna”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości