Tak jak zgadzam sie z opcją blokowania 'wysiadania' mecha tak reszta budzi moje wątpliwości.
Wiekszosc starych graczy mowi ze to oczywiste bo grają juz dlugo, pewne rozwiązania sie przyjely i to dla mnie zrozumiałe, ale rzecz w tym zeby te same zasady byly w 100% jasne takze dla nowych.
Tutaj mamy obrazki z podrecznika:
http://imgur.com/gallery/2Fx5BDN
Rys.1 - Wysiadanie
Obrazek pierwszy mowi o tym jak wysiadamy na przykładzie wspomnianego KV.
KV deklaruje akcje ruchu (move 3) i porusza sie zgodnie z numeracją na dole. Jasnym jest ze przeszkoda czy wroga jednostka na polu 1 zablokuje ten ruch.
Nie ma jednak nic co sugerowałoby że piechota wysiada inaczej (teorie o innym wysiadaniu piechoty biorą sie chyba z zasad wysiadki przy wybuchu czy z zasad wsiadania). Można założyć że oddziały piechoty i bohaterowie tak samo wykonują swój ruch gdzie pole pod helikopterem to 'ruch 1'.
Jesli jest gdzies ZAPIS o tym ze piechota liczy ów ruch inaczej to ja go nie znalazlem - jesli go znajdziecie to dajcie screeny.
Rys.2 Wsiadanie
Jednostki mogą wsiadać z pola pod helikopterem lub dowolnego sąsiadującego pola.
Tutaj także nie ma rozróżnienia na piechotę i pojazdy. Jedyne co mowi ten obrazek to to ze tylko te pola pozwalaja na wsiadanie. Nie wiemy jednak wielu istotnych rzeczy:
- Czy wsiadanie jest akcją?
(Nie ma napisane o tym ile akcji zajmuje wsiadanie)
- Czy wsiadanie jest akcją ruchu?
(Jesli wsiadanie to akcja ruchu to piechota na obrazku nie bedzie mogla wejsc bo wykonalaby dwa razy akcje ruchu - podejscie i wsiadanie - pytanie tez ile ruchu musze przeznaczyc aby wsiąść )
- Czy mozna wejsc do pojazdu z marszu? Ile ruchu zajmie wtedy ten krok do góry, a moze musze skonczyc move w zasiegu i przedłużając go wlezc na gore?
- Jak liczyc ten ruch i czy wsiadanie da sie zablokowac tak jak wysiadanie?
Ja wiem ze to wszystko to straszne czepialstwo itp ale bez klarownych odpowiedzi na te pytana beda powracac problemy, a nowi gracze mogą to pomieszać.
Bo do tego co juz wypisalem dochodza pytania takie jak:
-Czy moge szarżować z helikoptera?
-Jak działa strzelanie z wnetrza helikopterów
->passenger 18 - moze strzelac max 9 osob - czy to moze byc jeden caly 5cio osobowy oddzial i 4 pozostałych z innych oddziałów?
->passenger 6 - moga strzelac max 3 osoby - czy w takim razie moze strzelac caly oddzial ciezkiej piechoty czy tu tez zajmuja po dwa miejsca? Jesli tak to w ktora strone to zaokrąglic?
Zaznaczam ze nie chodzi mi o opinie tylko jasne opisy z podrecznika lub FAQ
@Marek
Pancerny dym to przypadek kiedy np strzelasz artylerią w zadymione pole.
Zasada artylerii mowi o tym ze nie musisz miec zasiegu czy LoSa do wybranych 3 pól wzgledem pierwotnego celu ataku ALE mowi tez ze jednostki w coverze zachowują cover save.
Nie jest jednak jasno opisane jak ów cover liczyc. Z tego co widzialem u innyvh graczy to zwykle liczy sie od pierwotnego celu ataku wiec np strzelajac za róg budynku, unit zachowuje cover - moim zdaniem nie jest to takie oczywiste bo nigdzie takiego zapisu nie znajdziemy, moim zdaniem chodzi tam jedynie o stanie w otwarciu budynku czy na drzewie. No i wracamy tak do naszego dymu - strzelając artylerią w dym, nie trafiamy w pole po przekątnej bo od pierwotnego celu nie ma tam losa... a moze jednak strzelamy normalnie w 4 pola bo LoS nie obowiązuje...
Zasady nie dają jasnej odpowiedzi na to pytanie.