Pytania nooba

Pytania oraz dyskusja na temat Tactics i jego zasad.
Graber
Untertoten
Posty: 60
Rejestracja: 26 sty 2019, 09:25
Lokalizacja: Katowice

Re: Pytania nooba

Postautor: Graber » 02 paź 2019, 15:39

Trzeba poczekać na odpowiedzi Generała :D

Marek L.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 1190
Rejestracja: 24 lut 2016, 17:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pytania nooba

Postautor: Marek L. » 02 paź 2019, 19:22

Nade mną pierwszeństwo ma Olivier
A co do heli to wydaje mi się że są 2 różne diagramy w głównym podręczniku, na pewno inaczej wyłazi piechota a inaczej pojazd
Dust or Bust!

Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pytania nooba

Postautor: Uther » 02 paź 2019, 21:31

@Graber co do twoich pytań

Ad 1
Wsiadanie i wysiadanie z Helikoptera jest dramatycznie źle opisane i póki nie powstanie porządny opis tych zasad bedzie tam pole dla różnych interpretacji.
Na turnieju zasądziłem, że zablokowanie pola pod helikopterem nie blokuje wysiadki oddziału bazując na tym że gdy helikopter wybucha, załoga może też wylądować na dowolnym polu sąsiadującym z podstawką helikoptera.
W międzyczasie doczytałem zasady i... mam tylko więcej pytań :P

1. Czy wroga jednostka może wejść na podstawkę helikoptera? To nadal wrogi model wiec czy może dzielić z nim pole?
Podstawowy podręcznik mówi (str21) mówi o tym że pojazdy latające nie są ograniczane terenem czy jednostkami wroga, więc latacz może wlecieć nad wroga, ale czy działa to w obie strony? Chyba tak ale z drugiej strony w FAQ (strona 9) mamy zdanie które zabrania Aircraftowi stanąć na polu z wrogim latadłem "An Aircraft can cross a square with another Aircraft, friend or foe, but can’t finish its movement in the same square"... Tak więc troche może, troche nie może :v
2. Jak liczymy ruch przy wysiadaniu z helikoptera?
Na podstawie FAQ wiemy że "All Units dismount Airlifters from the square just below the Airlifter, and can mount in them from any adjacent square." Grafika na górze 24strony podręcznika sugeruje że podstawka liczy się za 'move 1' jeśli dałoby wejść na podstawke żeby blokować wysiadkę to faktycznie bez trailblazera nie wyjdziesz. Nie wydaje mi się jednak żeby było to intencją Oliwiera i wg mnie takie blokowanie wysiadania to precedens którego Oliwier nie przewidział.

Oczywiście mogłem się pomylić i być moze takie blokowanie jest mozliwe i w pełni legalne, niestety musiałem podjąć decyzję na szybko więc padło na brak blokady bo więcej graczy bardziej doświadczonych ode mnie skłaniało się ku tej opcji

@Marek
Gdzie jest rozróżnienie a propo wysiadania pojazdu i piechoty bo tego nie znalazłem nigdzie


Ad2.
Według tego jak zostałem nauczony to liczenie ilosci aktywacji odbywa się na początku każdej tury bo to wtedy musimy ustalić który z graczy ma mniej modeli i nabywa prawa do passowania bo zwykle passów używa się na samym początku gry w 1szej turze. Wtedy w opisanym przypadku jedna osoba ma 10 aktywacji modeli a druga 6 aktywacji i 4 passy aby dorównać do 10. Jeśli w trakcie gry pierwszy gracz straci oddział a przeciwnik nie korzystał do tej pory z passów to imho go traci bo ilosć aktywacji w każdym etapie gry musi być taka sama. Ja zawsze biorę odpowiednią ilość żetonów aktywacji żeby miec pewność.
Nie do końca rozumiem czemu miałbyś "musieć" wykonać passa? Potrzebowałbym jakiś jaśniejszy opis sytuacji.

Ad3.
Tutaj tak jak napisał Piotrek odwoływałem się do wypowiedzi Oliwiera w której stwierdził że Avatar Cthulhu moze stanać na wraku bo moze na nim wylądować bo lata i łazić po nim jak walker itp. Z tego co rozumiem ograniczenie dotyczące przemieszczania się przez wraki miało dotyczyć jedynie pojazdów kołowych i gąsiennicowych ale jak zwykle wording jest od czapy. Niestety nie ma na to jasnego opisu w FAQ i tak jak w wielu innych przypadkach musimy powoływać się na losowy cytat :/ Cytaty z FB przynajmniej da się printscreenować, ale w tym przypadku jest trudniej

przemosan
Untertoten
Posty: 17
Rejestracja: 18 lis 2018, 21:07

Re: Pytania nooba

Postautor: przemosan » 02 paź 2019, 21:43

Uther a gdzie mogę znaleźć wypowiedź Oliviera?
bo jeśli to była prywatna pogadanka to wieszz, wszyscy dorośli, i traktujmy się poważnie, od zasad są rulebook, faq, ew, oficjalne wypowiedzi na FB.

a odnośnie odp.1: trochę bezsensu argumentacja musisz przyznać, bo jakim cudem heli może wlecieć na pole gdzie stoi piechota, ale piechota już na pole gdzie unosi się heli nie, przecież to są dwa różne typy jednostek, i działają na rożnych płaszczyznach stołu, co inne go heli i samolot bo to ten sam typ jednostki i tu już logicznym jest ze jak wlecą na te samo pole to się zderzą.

Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pytania nooba

Postautor: Uther » 02 paź 2019, 23:49

Wszelkie te tematy można znaleźć na grupie na FB itp, ruling a propo mythosów był jedynie ustny i uprzedzam pytanie nie - nie ma tych odpowiedzi w żadnym FAQ - w efekcie każdy może sędzia mógłby zarządzić cokolwiek innego, ja poszedłem za tym co wiedziałem na podstawie tego co usłyszałem od Oliviera.
Moim zdaniem to że grupa na FB robi za FAQ i nikt tego nie dopisuje do jakiegoś pliku jest dramatycznie słabe bo ktoś kto nie jest bardzo zaangażowany w fejsika nie ma szans wiedzieć co i jak działa... ale to temat na grubszą dyskusję i polecam zerknąć na wątek który założyłem chwile temu :P viewtopic.php?f=23&t=717

W kwestii tego przypadku z Helikopterem mogę powiedzieć tylko tyle że miałem jakieś 2 minuty na zobaczenie co się dzieje i podjęcie decyzji. Nigdy nie spotkałem się przypadkiem blokowania wyjścia z pojazdu, ani osobiście, ani w opowieściach i musiałem podjąć decyzję na już, żeby nie blokować gry szukaniem odpowiedzi której w żadnym rulebooku nie ma.

Graber
Untertoten
Posty: 60
Rejestracja: 26 sty 2019, 09:25
Lokalizacja: Katowice

Re: Pytania nooba

Postautor: Graber » 03 paź 2019, 15:38

Uther dobrze się spisałeś, świetny turniej. :D
Zostawmy temat Heli do czasu odpowiedzi Oliviera.

Co do aktywacji, to miałem taki przypadek:
Po rzutach na inicjatywe mam 10 aktywacji, przeciwnik 6. Co pozwala na spasowanie przeciwnikowi 4razy, ale on tego nie uczynił. Trochę się postrzelaliśmy i mi zostały np. 6 aktywacji a mu 5 i twierdzi, że mam wykonać 4 zaległe pasy. Pierwszy raz słyszę, jak to nazwałem "o zapamiętywaniu ilości passów z początku tury" Logiczne jest dla mnie zrobienie w tym przypadku 1 passa aby wyrównać aktywacje. A ilość passów zmienia się w trakcie danej tury wraz z ilością zabitych oddziałów. A nie jest z góry ustawiona z początku tury. Jeżeli byśmy tak grali jak przeciwnik twierdzi to mi po passach zostają 2 aktywacje a mu 5, a może się tak stać, że jego będą 3 ostatnie ruchy.... :?

Z tym potworem mitów to dziwna sprawa, żaden pojazd nie może się zatrzymywać na wrakach, inpasach czy ppanc to nie jest heli czy samolot, a umiejka flaying mówi, że można się zatrzymywać tylko na dozwolonych terenach. :roll:

Co do innych zasad, które mnie nurtują 8-) :
*Lucky
1.Wersja z karty
https://zapodaj.net/824580340aa13.jpg.html
Bohater może przerzucić wszystkie kości dla jednej broni.
2.Wersja z FAQ
https://zapodaj.net/5f91f333ce84a.png.html
Bohater może przerzucić dowolną kość, która nie trafiła żadną bronią.
3.Wersja z Apki https://zapodaj.net/8e3cb8400d703.png.html
Bohater może przerzucić dowolną kostkę dla dowolnej broni.
Pytanie: jakie kości przerzucać i czy z jedenj broni? :twisted:

*Fighting spirit
Brakuje mi tu opisu czy close-combat też wchodzi w tą umiejke, czy ze wszystkich broni. Ale chyba wszyscy grają ze wszystkie bronie dostaje experta. ;)

*Warto dopytać co z pancernym dymem i czy kulamy dwa razy criticale za bron zasięgowa i za close-combat atakując jednym oddziałem. ;)

Może warto wspomnieć o fanowskim FAQ na FB, bo mam wrażenie że mało członków grupy tu zagląda.:|

A co do suppresowanych jednostek siedzących w niszczonym pojeździe.
Pasażerowie dostają suppresa (str. 22 w podręczniku) a Piloci nie (str. 40 w podręczniku) ;)

A na koniec... z cyklu #MakeRangersGreatAgain
A może tak do plutonu rangersów, który daje scouta dodać blokowe pojazdy ?
8-) :mrgreen: :twisted:

Marek L.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 1190
Rejestracja: 24 lut 2016, 17:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pytania nooba

Postautor: Marek L. » 07 paź 2019, 18:34

Co do heli to by była bzdura z tym nie wchodzeniem na pole z nim - bądźmy poważni..
Pamiętam że była rozmowa o tym na ME, wyników nie pamiętam - zaczepię Oliviera.

Z tymi aktywacjami to twój przeciwnik to Graber wziął z sufitu- sprawdzasz na bieżąco i jak mu spadła drastycznie (bo mu na przykład wystrzelałeś nieaktywowane) - to sorry Winnetou. Sprawdzasz zawsze na początku danej tury i jak masz mniej to możesz pasować.

Lucky działa tak że z JEDNEJ BRONI RAZ NA GRĘ, WSZYSTKIE KOSTKI KTÓRE NIE TRAFIŁY
Pytania z dymem nie rozumiem a fighting spirit nie wymienia takie czy takie więc wszystkie ;)
Dust or Bust!

balint
Awatar użytkownika
Marine
Posty: 429
Rejestracja: 12 sty 2017, 21:40

Re: Pytania nooba

Postautor: balint » 07 paź 2019, 22:55

Moment, odnośnie heli to się wypowiem, bo ten temat akurat wałkowałem z Olivierem na ME na konkretnym przykładzie, kiedy blokowałem jakiegoś Szweda w ten sposób, że wchodziłem jednostkami pod heli z podwieszonym mechem, a ten protestował. Potem omawiałem to jeszcze w Katowicach (ale to chyba Adamowi) oraz wyjaśniałem na turnieju w sobotę.

W przypadku heli transportującego mechy, ów KV może zejść tylko na pole bezpośrednio pod heli, o ile jest dostępne. Nie może zejść na przeszkodę ppanc, niedostępny teren czy... jednostkę przeciwnika, czy to mech czy piechota.
Olivier jasno określi to działanie jako "common trick". Możecie teraz bawić się w interpretację tej zwięzłej odpowiedzi.
Więc tak, Olivier to jasno przewidział i przyznał mi rację podczas grania.

Poza tym instrukcja jest jasna: inaczej ze śmigłowca wychodzi piechota, inaczej opuszcza go mech. Są grafiki i raczej nie podlega dywagacjom. I dodam, że o ile śmigłowiec lata, to mech nie. On schodzi z mecha na ziemię.

Uther
Awatar użytkownika
Untertoten
Posty: 51
Rejestracja: 27 lis 2018, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pytania nooba

Postautor: Uther » 08 paź 2019, 17:42

Tak jak zgadzam sie z opcją blokowania 'wysiadania' mecha tak reszta budzi moje wątpliwości.

Wiekszosc starych graczy mowi ze to oczywiste bo grają juz dlugo, pewne rozwiązania sie przyjely i to dla mnie zrozumiałe, ale rzecz w tym zeby te same zasady byly w 100% jasne takze dla nowych.

Tutaj mamy obrazki z podrecznika:
http://imgur.com/gallery/2Fx5BDN
Obrazek

Rys.1 - Wysiadanie
Obrazek pierwszy mowi o tym jak wysiadamy na przykładzie wspomnianego KV.
KV deklaruje akcje ruchu (move 3) i porusza sie zgodnie z numeracją na dole. Jasnym jest ze przeszkoda czy wroga jednostka na polu 1 zablokuje ten ruch.
Nie ma jednak nic co sugerowałoby że piechota wysiada inaczej (teorie o innym wysiadaniu piechoty biorą sie chyba z zasad wysiadki przy wybuchu czy z zasad wsiadania). Można założyć że oddziały piechoty i bohaterowie tak samo wykonują swój ruch gdzie pole pod helikopterem to 'ruch 1'.
Jesli jest gdzies ZAPIS o tym ze piechota liczy ów ruch inaczej to ja go nie znalazlem - jesli go znajdziecie to dajcie screeny.

Rys.2 Wsiadanie
Jednostki mogą wsiadać z pola pod helikopterem lub dowolnego sąsiadującego pola.
Tutaj także nie ma rozróżnienia na piechotę i pojazdy. Jedyne co mowi ten obrazek to to ze tylko te pola pozwalaja na wsiadanie. Nie wiemy jednak wielu istotnych rzeczy:
- Czy wsiadanie jest akcją?
(Nie ma napisane o tym ile akcji zajmuje wsiadanie)
- Czy wsiadanie jest akcją ruchu?
(Jesli wsiadanie to akcja ruchu to piechota na obrazku nie bedzie mogla wejsc bo wykonalaby dwa razy akcje ruchu - podejscie i wsiadanie - pytanie tez ile ruchu musze przeznaczyc aby wsiąść )
- Czy mozna wejsc do pojazdu z marszu? Ile ruchu zajmie wtedy ten krok do góry, a moze musze skonczyc move w zasiegu i przedłużając go wlezc na gore?
- Jak liczyc ten ruch i czy wsiadanie da sie zablokowac tak jak wysiadanie?

Ja wiem ze to wszystko to straszne czepialstwo itp ale bez klarownych odpowiedzi na te pytana beda powracac problemy, a nowi gracze mogą to pomieszać.

Bo do tego co juz wypisalem dochodza pytania takie jak:
-Czy moge szarżować z helikoptera?
-Jak działa strzelanie z wnetrza helikopterów
->passenger 18 - moze strzelac max 9 osob - czy to moze byc jeden caly 5cio osobowy oddzial i 4 pozostałych z innych oddziałów?
->passenger 6 - moga strzelac max 3 osoby - czy w takim razie moze strzelac caly oddzial ciezkiej piechoty czy tu tez zajmuja po dwa miejsca? Jesli tak to w ktora strone to zaokrąglic?


Zaznaczam ze nie chodzi mi o opinie tylko jasne opisy z podrecznika lub FAQ


@Marek
Pancerny dym to przypadek kiedy np strzelasz artylerią w zadymione pole.
Zasada artylerii mowi o tym ze nie musisz miec zasiegu czy LoSa do wybranych 3 pól wzgledem pierwotnego celu ataku ALE mowi tez ze jednostki w coverze zachowują cover save.
Nie jest jednak jasno opisane jak ów cover liczyc. Z tego co widzialem u innyvh graczy to zwykle liczy sie od pierwotnego celu ataku wiec np strzelajac za róg budynku, unit zachowuje cover - moim zdaniem nie jest to takie oczywiste bo nigdzie takiego zapisu nie znajdziemy, moim zdaniem chodzi tam jedynie o stanie w otwarciu budynku czy na drzewie. No i wracamy tak do naszego dymu - strzelając artylerią w dym, nie trafiamy w pole po przekątnej bo od pierwotnego celu nie ma tam losa... a moze jednak strzelamy normalnie w 4 pola bo LoS nie obowiązuje...
Zasady nie dają jasnej odpowiedzi na to pytanie.

Marek L.
Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 1190
Rejestracja: 24 lut 2016, 17:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pytania nooba

Postautor: Marek L. » 08 paź 2019, 19:58

Większość kwestii trafiła do tematu FAQ Uthera więc myślę że mamy sprawę jasną. Ogólnie polecam dokładniej czytać zasady i FAQ a większość problemów sama zniknie :twisted:
Dust or Bust!


Wróć do „Zasady i dyskusja ogólna”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość